EKONOMIKA / Podniky

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
29.5.2017

Nehod kvůli špatně uloženému nákladu prudce přibývá. Škody jdou do milionů

V roce 2016 došlo k více než stovce dopravních nehod kvůli nesprávně uloženému nákladu. Hmotná škoda se podle Policie České republiky blíží šesti milionům korun. Za dva roky tak došlo k téměř dvojnásobnému nárůstu těchto nehod, neboť roku 2014 činil jejich počet rovných šedesát.

Policejní mluvčí Ivana Nguyenová k nehodám zapříčiněným nesprávným uložením nákladu uvedla: „V roce 2016 se takových nehod stalo 101. Hmotná škoda odhadnutá na místě policisty činila 5 799 400 Kč.“ Ve statistice jsou zahrnuta nákladní i osobní vozidla. V roce 2014 přitom došlo k 44 těmto nehodám u nákladních vozů a u 16 osobních automobilů. Jedná se tedy o téměř dvojnásobný nárůst za dva roky.

Řidiči náklad nedostatečně připevňují a stát nekontroluje

Experti již řadu let poukazují na nevyhovující stav při zacházení s nákladem, a to jak u profesionálních přepravců, tak soukromníků. Například již v roce 2014 informoval odborný týdeník Dopravní noviny o tom, že každý druhý náklad není správně upevněn. Svůj díl viny na tomto stavu má také ministerstvo dopravy, které může podle zákona udělovat automaticky, tedy bez přezkoušení, atestace po uplynutí dvou či tří let, čehož využívají dodavatelé nekvalitních kotvicích systémů či jejich komponentů. Samostatnou kapitolou je nekompetence řidičů, včetně profesionálních, kteří podle upozornění organizace ČESMAD Bohemia často neprocházejí potřebným školením zabezpečení nákladu, přestože je povinné.

Nejčastější hříchy: povolené postroje a nevhodné vázací prostředky

Češi často nepoužívají bezpečné kotvicí systémy, anebo je špatně aplikují. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy určené speciálně pro tento účel,“ říká Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která zajišťuje firmám odborné zaškolení. V tuzemsku lze dokonce zakoupit vázací systémy sice certifikované, avšak vybavené dodatečným upozorněním (obvykle na popruhu), že nejsou určeny pro vozidla, provozovaná v České republice. A s jakými hříchy se lze setkat na českých silnicích nejčastěji? „U nákladních vozů to bývají povolené kurty, lana a řetězy, ačkoli by měly být řádně předepnuty.  U osobních aut a dodávek zase soukromníci běžně kotví náklad pomocí prádelních šnůr, obyčejných řemenů či tzv. gumicuků. Často také chybí protiskluzová vložka, která by měla být samozřejmostí vždy, je-li náklad přepravován na podlaze vozu,“ vysvětluje Dominik Kubik.

Autor / zdroj: PI

Doporučujeme

www.ubytovanibrychova.cz

Nabízím ubytování ve dvoulůžkových a jednolůžkových pokojích se společnou kuchyní. Vše plně vybaveno (TV, posilovna, lednice, mrazák, internet, venkovní bazén v ceně). Dlouhodobé pobyty: 3800 Kč, Krátkodobé pobyty: 350 Kč za den.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Vítkovice zdolaly Mladou Boleslav až na nájezdy

Dvakrát dotáhli vedení soupeře a zlomili jeho odpor v samostatných nájezdech. Vítkovičtí potvrdili v domácím prostředí před více než sedmi tisíci fano

Post

Plzeň překvapila Boleslav rychlými góly

Boleslavské fotbalisty plzeňský soupeř zaskočil v úvodní čtvrthodince třemi góly, z nichž jeden sice neplatil kvůli ofsajdu, ale dva uznané určily ráz

Post

Mladá Boleslav ubránila tři body i v deseti

Jedinou branku utkání vstřelil po standardní situaci mladoboleslavský obráncem Chaluš. Slovácko sice na konci zápasu hrálo přesilovku, když byl vylouč

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz www.ubytovanibrychova.cz garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz

REKLAMA